SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG

Thursday 8 December 2011

Rangkaian Makanan & web Makanan

Rantai makanan menunjukkan bagaimana setiap benda yang hidup mendapat makanan. Sesetengah haiwan makan tumbuh-tumbuhan dan beberapa haiwan yang makan haiwan lain. Sebagai contoh, satu rangkaian yang mudah pautan makanan pokok-pokok dan pokok renek, zirafah (yang makan pokok & pokok renek), dan singa (yang memakan zirafah).Setiap link dalam rantaian ini adalah makanan untuk link yang seterusnya. Rantaian makanan sentiasa bermula dengan kehidupan tumbuhan dan berakhir dengan haiwan. 
  1. Tumbuh-tumbuhan yang dikenali sebagai pengeluar kerana mereka boleh menggunakan tenaga cahaya daripada matahari untuk menghasilkan makanan (gula) dari karbon dioksida dan air.
  2. Haiwan tidak boleh membuat makanan sendiri, jadi mereka mesti makan tumbuh-tumbuhan dan / atau haiwan lain.Mereka dikenali sebagai pengguna. Terdapat tiga kumpulan pengguna.

    1. Haiwan yang memakan TUMBUHAN SAHAJA dipanggil herbivor (atau pengguna utama).
    2. Haiwan yang makan BINATANG LAIN dipanggil karnivor.

      • karnivor yang makan herbivor sebagai pengguna menengah
      • karnivor yang makan karnivor lain sebagai pengguna tertiari
        contohnya, ikan paus pembunuh dalam web makanan laut ... fitoplankton → ikan kecil → kedap → paus pembunuh
  3. Haiwan dan orang-orang yang makan KEDUA-DUA haiwan dan tumbuh-tumbuhan dikenali sebagai omnivores.
  4. Kemudian terdapat pengurai (bakteria dan kulat) yang memakan perkara mereput.

    Pengurai ini mempercepatkan proses mereput yang melepaskan garam mineral semula ke dalam rantaian makanan untuk penyerapan oleh tumbuhan sebagai nutrien.

    Gambar Peta Kitaran Nitrogen - Apa yang berlaku di dalam tanah?
Adakah anda tahu mengapa terdapat lebih banyak herbivor daripada karnivor ? 

Dalam rantaian makanan, tenaga dipindahkan dari satu link yang lain. Apabila herbivore makan, hanya sebahagian kecil daripada tenaga (bahawa ia mendapat dari makanan tumbuhan) menjadi jisim badan yang baru, seluruh tenaga hilang sebagai sisa atau digunakan oleh herbivore untuk menjalankan proses hayatnya (contohnya, pergerakan , penghadaman, pembiakan). Oleh itu, apabila herbivore dimakan oleh karnivor, ia berlalu hanya sedikit sahaja jumlah tenaga (bahawa ia telah menerima) kepada karnivor. Tenaga yang dipindahkan dari herbivore untuk karnivor, beberapa tenaga akan "sia-sia" atau "digunakan" oleh karnivor. Karnivor kemudiannya makan herbivor yang banyak untuk mendapatkan tenaga yang cukup untuk membesar. 

  1. Lanjut di sepanjang rantaian makanan yang anda pergi, makanan yang kurang (dan dengan itu tenaga) masih disediakan .
tenaga piramid, piramid biojisim

LET'S FUN
http://www.skparithajiaman.edu.my/v4/modules/pembelajaran/science/rantai_makanan/rantaimakanan.HTML